søndag 17. april 2011

Fargen rosa og konfirmasjonsforberedelser

Den gangen den kommende konfirmanten ble født, i det Herrens år 1996, var det lite rosa babyklær. Fargene rødt, oransje og blått gikk mye igjen, og den nybakte mammaen var glad til. Hun var ikke så glad i rosa. Så den unge frøkna ble kledd i rødt, blått og oransje og så ut til å leve godt med det. Hun var vel godt over året da det første rosa plagget kom i garderoben, men i flere år var det lite rosa. Så begynte hun å ha egne meninger (hvilken uting) og rosa var definitivt en favoritt. Og det er det fortsatt. Fjorten år og favorittfargen er rosa. (Jeg inbilder meg at at det er min feil at hun er rosafrelst, Nine fikk nemlig rosa fra hun var baby og hennes favorittfarge er lilla og turkis.)






Da undertegnede var baby, i starten av syttitallet (det høres så fryktelig lenge siden ut) var babyene kledd i brunt, orange og gult. Undertegnede også. Og favorittfargen min ble etterhvert rosa. Mitt konfirmasjonsbord hadde rosa krydderbuketter som bordkort. Og såvidt jeg husker rosa lys, servietter og blomster. Jeg stod dog over den rosa tyllen jeg hadde til barnedåpen min (barnedåpen min husker jeg ikke, men det er blitt meg fortalt). At jeg senere har byttet favorittfarge til alle blåtoner viser vel kanskje at teorien min om at man elsker rosa for resten av livet om man ikke får det som liten ikke holder vann. Noen forsker blir jeg nok aldri.


Nå er 1996-modellen konfirmant og bordet skal pyntes i, ja nemlig, rosatoner. Og hvitt. Og sukkertøy og alt som ser søtt ut og smaker søtt. Og forsåvidt passer det til en søt pike. Men så trenger vi litt hjelp. Vi skal ha små krukker (ca 5 cm høye) på bordet. Og i disse vil konfirmanten ha godteri i rosatoner (og noe hvitt). Småbiter med godteri. Men hva? Mammaen har satt betingelse om at det ikke skal koste skjorta. Noen tips til sukkersøtt minigodteri?



Tre uker til den store dagen og noe sier meg at jeg må finne frem lister og lage mer detaljerte planer.

Etiketter: ,

15 Kommentarer:

Klokken 17. april 2011 kl. 12:53 , Blogger Elida sa ...

Eit forslag er Opera Mints frå Anthon Berg. Husker ikkje heilt kva det koster, men det er verdt eit forsøk. Dei er rosa, lilla og kvite.

 
Klokken 17. april 2011 kl. 12:56 , Blogger Judith sa ...

Opera mint ha fine rosa farge, gode er de også:-) Men ganske dyre.
Om du har en europris eller lignende i nærheten, kan dere plukke rosa godteri til ikke altfor mye per hekto. Men så godt som Opera mint blir det aldri.

 
Klokken 17. april 2011 kl. 16:35 , Blogger bamsemums/Wenche sa ...

Det finnes opera mints look alike i smågodt hyllene. De er i alle fall billigere enn orginalen. Sure frosker finnes i rosa, biler finnes også i rosa, men det blir ikke helt det samme som opera mints

 
Klokken 17. april 2011 kl. 16:45 , Anonymous Anonym sa ...

Sweet Harts! Rosa og hvite - smaker godt også!
Klem fra Igi

 
Klokken 17. april 2011 kl. 16:49 , Anonymous Anonym sa ...

Skumsopper i rosa og hvitt?
Rosa Thea-puter?
Geisha-sjokolader, de er små konfektgreier pakket i rosa papir?
Rosa skumbananer med litt surt sukker på?
Du får vel rosa mentos, men kun i pakker sammen med gule og oransje?
- Og om noen i familien er glad i engelsk konfekt, så kan de små rosa prikkete geleanis-tingene ofres til krukkene?
LoveHearts!

Hilsen Flode.

 
Klokken 17. april 2011 kl. 16:51 , Blogger Lappesola sa ...

På rema ved maxi har de mini lovehearts , og bittesmå slikkepinner. Kjempesøte.

 
Klokken 17. april 2011 kl. 20:24 , Blogger NIB sa ...

Så spennende med konfirmasjon:)
Ser du har fått masse gode tips til rosa godteri.
Jeg synes rosa marshmallows er stilig også. Eller om dere evt gidder å lage hjemmelagede pikekyss, superdekorativt og veldig, veldig godt. Sprø utenpå, og myke inni, mm.

Vi skal bytte url`en din. Tar det i morgen sammen med en annen haug som venter, hihi:) Nå: litt søndagskveld:))

Klem, Ann Helen

 
Klokken 17. april 2011 kl. 20:28 , Blogger bamsemums/Wenche sa ...

Flode; Man får kjøpt hele pakker med bare rosa mentos. De er best.

 
Klokken 17. april 2011 kl. 21:02 , Blogger Maria sa ...

Jeg har hatt mye rosa og hvitt godteri i jentebursdagene her i gården- har fått tak mye forskjellig i smågodthyllene...ulike gele/skumvarianter, gørrsure spøkelser, lovehearts og noen søte hjerter som smaker litt søtt/syrlig.....Slikkepinnene som Sol nevner er også en hit:) Må forøvrig si meg enig i at Anton Berg er topp, men kanskje mest for de voksne? Litt av hvert er jo en fin tanke....

Lykke til med jakten, halve moroa er jo å smake seg fram til sine favoritter!

 
Klokken 17. april 2011 kl. 22:45 , Anonymous Kristin sa ...

I sverige har de polkagriser i løsvekt, de pleier også å ha lyserosa jordbærdrops i løsvekt, og sikkert mye annet i rosa :) Jeg kan godt handle rosa godteri å sende deg hvis det er av interesse... Bare gi beskjed :)

 
Klokken 18. april 2011 kl. 05:45 , Blogger AnitaK sa ...

Marshmellows med en dært smeltet sjokolade og deretter strø litt kakepynt på :)

 
Klokken 18. april 2011 kl. 19:09 , Blogger Muskats blog sa ...

Pikekyss er dekorative, hvis du ikke synes de blir for store til denne dekorasjonen. Sånn rent økomomisk så kommer jo påskegodtet på tilbud rett over påske, og der er det jo mye rosa og hvitt (i tilegg til gult), bla mandelegg og marsipanegg fra Anthon Berg.

 
Klokken 21. april 2011 kl. 21:45 , Blogger Silje sa ...

Ser tipset har kommet før her, men hjemmelagede pikekyss, de kan du jo lage akkurat så store som du selv vil..

Ha en fin skjærtorsdagskveld.
:)

 
Klokken 22. april 2011 kl. 19:14 , Anonymous Lisa sa ...

http://www.lovehearts.com/ Her kan du bestille personlige love hearts :)Den teksten du ønsker

 
Klokken 3. mai 2011 kl. 15:18 , Anonymous Anonym sa ...

hello kitty drops formet som hjerter i rosa og lilla :D selges i matvarebutikker :D

 

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du tok deg tid til å legge igjen en hilsen! Det setter jeg stor pris på.

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden