søndag 12. juni 2011

DIY - bærbusk-krakk

Ja, eller hva det nå heter. Jeg prøvde meg på mr. google, men han kunne ikke fortelle meg fornuftig navn på det jeg har laget i dag. Jeg har altså laget en slik greie som holder greinene på stikkelsbærbusken min oppe. *tegner og forteller*

Man trenger: to stykk plank (jeg bruker rester av sibirsk lerk, denne gangen to ulike dimensjoner), skrumaskin, borr, skruer, ei slegge og en personlig assistent eller to.

1. Finn en bærbusk som trenger førstehjelp. Gjerne en som vokser skeivt og har greinene ned i bakken. Jeg fant en stikkelsbærbusk.


2. Du trenger fire pinner som skal slåes ned i jorda i en firkant rundt bærbusken. Mine var 66 cm lange fordi det var det som ble tallet da min planke ble delt i fire. Bruk slegga og slå dem nedi jorda. Enten i kvadrat eller rektangel.



3. Kapp opp fire pinner til å ha mellom de du slo nedi jorda. Husk å måle. Forborr og skru dem i slik som dette.




4. Engasjer den personlige assistenten, men pass på at den ikke lager ekstraarbeid for deg. Slik som skrueplukking. Om en har valgt en ung og uerfaren assistent er det lov å bytte til en eldre og mer erfaren.



5. Når alle sidene er skrudd sammen har du en kjekk krakk som holder bærbusken din oppe.


6. Da er det bare å vente på at bærene blir modne.


Om du skulle ha et godt ord for det jeg har laget setter jeg pris på om du deler det med meg.

Etiketter: ,

5 Kommentarer:

Klokken 12. juni 2011 kl. 19:53 , Blogger Strikkelise sa ...

Dette har jeg mildest talt ikke stålpeil på, men jeg ville kanskje kalt det buskstøtte?
Uansett er du heldig som har stikkelsbær, det er mine favoritthagebær. Må se om vi kan få trøkka inn en busk eller to her.

 
Klokken 12. juni 2011 kl. 20:32 , Blogger Margrethe sa ...

Punkt 4 har fått meg til å fnise sammenhengende i flere minutter.

 
Klokken 12. juni 2011 kl. 20:54 , Blogger linn sa ...

ganske likt det du har laga her, støtta opp stikkelsbæra i hagen vår og då me overtok huset! kjekt med eit gjensyn, og dei fungerer verkeleg! :O)

håpar kvelden er fin

-klem

 
Klokken 13. juni 2011 kl. 22:20 , Blogger Elisabeth, innerst i veien sa ...

Buskstøtte var også mitt umiddelbare forslag. Mmmm, stikkelsbær minner meg om barndommen og mormors hage. Kan ikke huske sist gang jeg smakte stikkelsbær.

 
Klokken 13. juni 2011 kl. 22:25 , Blogger Lin K sa ...

De andre (litt større) produsentene kaller det for buskstøtte, det passer fint på din også :) Liker igrunnen ord som er akkurat det de gir seg ut for å være, som at en buskstøttes jobb er å støtte en busk ;)

Linnette

 

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du tok deg tid til å legge igjen en hilsen! Det setter jeg stor pris på.

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden