torsdag 2. juni 2011

Første junigavedryss - i litteraturens tegn


Jeg har alltid likt å lese. Helt fra jeg lærte å lese som femåring. Jeg levde meg inn i bøkenes verden og favorittene fra langt tilbake var Mormor og de åtte ungene, Bakkebygrenda, Teskjekjerringa, Aurora, Guro og Den Hemmelige hagen. Og mange flere. Det er ikke få bøker jeg har båret frem og tilbake fra biblioteket.

Som tenåring ble det mye litteratur fra 2. verdenskrig. Jeg pløyde meg gjennom hyllemeter etter hyllemeter. Og en gang på veien ble jeg voksen og bøkene har vært med meg.

I 2008 begynte jeg å lage boklister i bloggen. Veldig morsomt å få oversikt over leseåret.


I april leste jeg Taushetens konsekvenser av Linda Olsson. En litt annerledes bok med en nydelig stemning.


Har du også lyst til å lese denne boka?






For å være med i trekningen må du gjøre som følger:

1. lodd: Kommenter under innlegget. Om du ikke har blogg legg igjen mailadresse.


2. lodd: Legg deg til som følger i bloggen (om du allerede er følger generer det selvsagt et lodd).
3. lodd: Skriv om en leseopplevelse som har gjort inntrykk på deg. Enten i kommentarfeltet eller i egen blogg.

Husk å opplyse om hvor mange lodd du tar!

Det blir trekning 1. juli.




Etiketter: ,

43 Kommentarer:

Klokken 2. juni 2011 kl. 19:07 , Blogger Fauna design sa ...

Den boka har jeg ikke lest. Men sidek jeg skal jobbe på en øy i sommer, med kun fergeforbindelse så hadde det passet fint med et lodd på den :-)

 
Klokken 2. juni 2011 kl. 20:14 , Blogger Banebakken sa ...

3 lodd til meg :)

En av bøkene som har gjort inntrykk på meg det sist året, er faktisk også en bok av Linda Olsson. Fantastisk - og litt anderledes som du sier - skrivestil som du drømmer deg vekk i. Boka jeg leste for noen måneder siden var "La meg synge deg stille sanger". En flott skildring av noe som viser seg å bli et unikt forhold mellom to kvinner på helt forskjellige plasser i livet. Utrolig vakker bok!

 
Klokken 2. juni 2011 kl. 20:23 , Blogger Frk.Virrum sa ...

HEi hei...tar ubeskjedent tre lodd. Denne boka har jeg ikke lest, men likte La meg synge deg stille sanger... Jeg leser mengder..hele tida, må tenke meg om for å plukke ut én.. går mest i krim, og jeg tror jeg derfor må si at alle Harry Hole bøkene, de har jeg et spesielt forhold til. Digger Harry!

 
Klokken 2. juni 2011 kl. 20:45 , Blogger Lappesola sa ...

Den beste boka jeg har lest på lenge må være Saman er ein mindre aleine av Anna Gavalda. Jeg leste den fra perm til perm omtrent uten å legg boka fra meg, og elsket den.

Hilsen Sol

 
Klokken 3. juni 2011 kl. 00:35 , Blogger Cecilie sa ...

Den boka har eg ikkje lest, men har hørt masse positivt om forfattaren så har lenge hatt ein plan om å lese bøkene hennar. Tar tre lodd, kommentar, følgar er eg frå før og i tillegg har eg laga eit lite litterært innlegg på bloggen min. Det kan du sjå her http://csalth.blogspot.com/2011/06/i-litteraturens-tegn.html

 
Klokken 4. juni 2011 kl. 08:04 , Anonymous anitaijj@hotmail.com sa ...

For en kjekk konkurranse! Jeg vil gjerne bli med, og tar tre lodd. Jeg har lest masse bøker i opp gjennom, men det er fremdeles en bok som klarer å ta meg med på en reise som aldri før, gang på gang. "Det syngende gulvet" av Lian Hearn er en utrolig velskrevet bok fra et spennende Japan. Historien som handler om allianser, krigere, kjærlighet og med masse spenning, utgjør den boken som jeg kan lese på ny og på ny og blir aldri lei!
Hilsen fra Anita
(Prøvde å publisere en kommentar i sted, men tror ikke jeg fikk det til :)

 
Klokken 5. juni 2011 kl. 00:13 , Blogger Solveig sa ...

Hei :-))
Grattis med jubileum... alltid klar for nye forfattere og nye bøker så detta vil eg vær me på ;-))

Ha en fin helg :-))

 
Klokken 5. juni 2011 kl. 01:48 , Blogger Lin K sa ...

Nye bøker er alltid spennende! Jeg leste meg også gjennom Anne Cath Vestlys verden som barn, i tillegg til at jeg leste alle barne- og ungdomsbøkene de hadde på bibilioteket. Min mor jobbet rett ved, og fikk en pose med hjem hver 14. dag - til jeg hadde lest ut alle de hadde.

Leste du bøkene til Evi Bøgenes? Husker spesielt godt Tove-bøkene, som ga en helt annen "opplevelse" av 2. verdenskrig enn det vi lærte om på skolen. De ga en veldig fin skildring av daglige utfordringer under okkupasjon, i tillegg til at det var veldig mye spennende når hun ble innblandet i ulike illegale aksjoner. Det var en 25 år gammel leseropplevelse, men hvis den teller blir det tre lodd til meg ;)

 
Klokken 5. juni 2011 kl. 11:22 , Blogger Reggy sa ...

Hei!
Ser jeg er for sent ute til å bli med i denne trekningen;)

Bøker er en bra ting, som har gitt meg maaange gode opplevelser. Pleier å lese boklistene dine, og har lagt deg til i blogglista mi, håper det er ok.

~reggy~

 
Klokken 5. juni 2011 kl. 12:41 , Blogger marie sa ...

Du er ikke for sein, Reggy. Første juli er lenge til!

 
Klokken 5. juni 2011 kl. 22:00 , Blogger Reggy sa ...

Jammen det er jo glimrende (leste 1.juni...) da skal det bli både to og tre lodd!:)

 
Klokken 6. juni 2011 kl. 11:01 , Blogger Åpent^hus sa ...

hei Marie
jeg liker også veldig godt å lese.
boken jeg nettopp leste (kan sees i gårsdagens innlegg hos meg) er Little Bee av Chris Cleave. Jeg leste engelsk utgave - det er en bestselger. Den ga et utrolig godt bilde av hvordan det kan være å være asylsøker. Lærerikt og gripende. anbefales.

Siden jeg synes bloggen din er så fin, slår jeg til å blir følger også.

Det skulle bli tre lodd til meg.
jeg krysser fingrene for ny god lesning min vei.

beste hilsner fra
Åpent hus

 
Klokken 7. juni 2011 kl. 09:47 , Blogger Margrethe sa ...

Jeg følger og kommenterer som en og annen klegg.

Men noe jeg har lest som gav inntrykk på meg? Det litt triste med å være masterstudent er at du faktisk blir enormt lykkelig over å oppdage en støvete, gammel bok på biblioteket som tilfeldigvis har en graf som ligner akkurat på den du har laget selv. Faktisk ble jeg så lykkelig at jeg måtte spontanklappe litt i hendene, midt på biblioteket.

Jeg har skrevet noen eposter med min gamle norsklærer fra videregående, hun er enda småskuffet over at jeg ikke endte som litteraturkritiker, så jeg tør ikke fortelle henne hvor ille det har gått. At jeg kunne trenge en bok, er helt klart.

Det jeg faktisk har lest den siste måneden, som ikke er faglitteratur, er dikt. Jeg skulle holde tale for avgangskullet og måtte som viste at jeg jo er et dannet menneske selv om jeg studerer naturvitenskap. Diktet jeg endte med å bruke, "Den annsame" av Jan Magnus Bruheim det til å svi litt i brystet. Akkurat nå er litt for mange dager på den måten - jeg er i det minste bevisst at det er sånn akkurat nå og at jeg ikke har tenkt det skal forbli sånn, men jeg har venner som ikke ser akkurat det. Det litt tyngre diktet "Møte" av Andre Bjerke har også en sistelinje som slår meg: "Kan hende et liv som ble aske ved ikke å brenne?"

Begge diktene minner meg på at livet er her og nå, livet er alle småtingene som skjer i hverdagen - akkurat som det bloggen din fokuserer på, og som er grunnen til at jeg liker den så godt.

 
Klokken 7. juni 2011 kl. 09:49 , Blogger Margrethe sa ...

"måtte som viste" = måtte vise
Det er _virkelig_ ille om dagen :)

 
Klokken 7. juni 2011 kl. 13:12 , Blogger Hanne sa ...

Hiver meg på dette gavedrysset!

 
Klokken 7. juni 2011 kl. 13:52 , Blogger Pia sa ...

Den har jeg ikke lest, og den vil jeg gjerne lese. Jeg er følger, så da blir det tre lodd?

 
Klokken 7. juni 2011 kl. 13:54 , Blogger Høytrykk sa ...

Jeg elsker å lese. Helt fra jeg lærte å lese som femåring, har jeg slukt bøker i bøtter og spann. Det blir ikke like mye tid til det nå som før, familielivet krever sitt, men f.eks på hyttetur uten strøm er det ingenting som er bedre enn å sitte å lese i skinnet fra stearinlys. Det er vanskelig å plukke ut en spesiell leseopplevelse, men lesestundene med de to små jentene våre betyr mye!

Jeg krysser fingrene for at et av mine tre lodd er vinnerloddet. :)

 
Klokken 9. juni 2011 kl. 00:20 , Blogger Helene sa ...

Jeg slenger meg på med 3 lodd. Jeg husker ikke navnet på boka, men hendelsen henger godt igjen. Den handlet om en jente som tok skylda for å ha drept familien sin, enda det ikke var henne. Den var utrolig spennende, og den dukker stadig opp i tankene :)

Gleder meg til å følge deg videre!
klem

 
Klokken 9. juni 2011 kl. 17:19 , Anonymous Anonym sa ...

Elsker å lese, men denne har jeg til gode:)
1 lodd
mvh
krisliu@online.no

 
Klokken 12. juni 2011 kl. 20:05 , Anonymous Sulvis sa ...

Hei, tre lodd tar jeg! :)

Boken jeg leser nå (Things I want my daughters to know) er en både fin og trist bok som tar tak og gjør meg både glad og lei meg. Noe av det som har gjort mest inntrykk (så langt) i boken, er når mora i ett av brevene skriver at hun skulle satt av enda mer tid til lek og moro med barna, om hun hadde visst at hennes tilmålte tid på jorda var så kort. Tankevekkende og TRIST!

 
Klokken 13. juni 2011 kl. 19:04 , Blogger Maren sa ...

Jeg tar gjerne 2 lodd!

 
Klokken 14. juni 2011 kl. 14:16 , Anonymous Anonym sa ...

Jeg leser "La meg synge deg stille sanger" nå og liker den veldig godt, og har "Taushetens konsekvenser" på leselista, så den ønsker jeg meg! helenvo@hotmail.no

 
Klokken 18. juni 2011 kl. 08:22 , Blogger Tilla sa ...

Den har jeg lyst til å lese! Leser veldig mye forskjellig, men triologien til Anne B Ragde gjorde veldig inntrykk på meg! Fantastiske bøker.

3 lodd på meg:)


Cammi(cammii85@gmail.com)

 
Klokken 20. juni 2011 kl. 00:33 , Blogger The Rose Hypnosis sa ...

Hei! Hadde være supert med noe sommerlitteratur! Siste boken som satte sine spor hos meg var "Saras Nøkkel" av Tatiana de Rosnay. Måtte til og med legge den vekk en stund (da jeg gikk gravid) pga sterke fortellinger, for så å ta den frem igjen fordi jeg bare måtte få med meg resten.

 
Klokken 20. juni 2011 kl. 01:23 , Blogger Mary-Anne sa ...

jeg er virkelig glad for at jeg snublet over bloggen din, for du skriver om så mye fint :)

jeg blir gjerne med på 2 lodd, som følger og for kommentar.
eller blir det 3 lodd om jeg sier at linda olsson's bok "la meg synge deg stille sanger" er blandt mine absolutt favoritter ? den gjorde et sterkt inntrykk.

 
Klokken 20. juni 2011 kl. 12:45 , Blogger Geroannie sa ...

2 lodd :)
sorgenfri2(ætt)hotmail.com

 
Klokken 20. juni 2011 kl. 12:47 , Blogger Hanne sa ...

Denne boken har jeg veldig lyst til å lese; jeg likte godt "La meg synge deg stille sanger".
To lodd til meg :)
Pludrehanneklem

 
Klokken 20. juni 2011 kl. 15:46 , Anonymous Pia sa ...

Klart jeg har lyst til å lese boka. :)
En bok som virkelig gjorde inntrykk på meg er "Jeg tenker nok du skjønner det sjøl" av Jon Gangdal. En brutalt ærlig bok om lille Christoffer som bare ble åtte år. Jeg satt igjen etterpå og følte meg bare bitteliten og hjelpesløs blanda med å være fly forbanna over at slike ting skjer...
En sterk bok, en bok som anbefales.

 
Klokken 20. juni 2011 kl. 20:07 , Anonymous Anonym sa ...

jeg vil gjerne lese boken!

1 lodd til meg

marlbak@online.no

 
Klokken 20. juni 2011 kl. 20:51 , Anonymous Anonym sa ...

Hei! To lodd på meg :)

Mvh Camilla, toyotacrown@hotmail.com

 
Klokken 21. juni 2011 kl. 00:14 , Blogger HildeR sa ...

Er en ekte lesehest, dette passer meg godt, trekker meg 2 lodd og krysser fingrene!
mari_gull(at)yahoo.no

 
Klokken 23. juni 2011 kl. 11:56 , Blogger madebyjulia sa ...

Hei.
Jeg er veldig glad i å lese alt fra sjønnlitteratur til fagstoff. Boken som har gjort størst inntrykk på meg er " Store forventninger" av Charles Dickens. Var skeptisk da jeg startet men for en leseropplevelse. Dette er en bok jeg ikke er ferdig med , og den vil garantert bli lest flere ganger:
vil gjerne være med i trekningen og tar 3 lodd:)

 
Klokken 25. juni 2011 kl. 22:53 , Blogger Hildes Scrappeunivers sa ...

Jeg er gjerne med og tar 3 lodd. Alle bøkene til Jo Nesbø om Harry Hole gjør inntrykk på meg. De er så utrolig velskrevne og spennende! Nå er jeg snart ferdig med Gjenferd som er hans siste bok.

Klem

 
Klokken 27. juni 2011 kl. 21:26 , Blogger BMB sa ...

Jeg vil gjerne være med, og sier tusen tkak for 2 lodd!

Mvh Beate M B
beate_myran(ætt)hotmail.com

 
Klokken 28. juni 2011 kl. 01:21 , Blogger Kristine sa ...

Hei, fin blogg du har! 2 lodd på meg takk, har ikkje lest boka så eg kryssa fingrane :-)))

 
Klokken 28. juni 2011 kl. 11:41 , Blogger Margrethe sa ...

Hei, jeg vil være med og tar to lodd. margrethekarijord@gmail.com

 
Klokken 29. juni 2011 kl. 16:22 , Blogger Størstepia sa ...

Slenger meg med her i siste liten også, jeg ELSKER bøker!! Syns det er veldig vanskelig å skrive om EN leseopplevelse, siden jeg har lest så mange bra bøker, men en bok som virkelig gjorde inntrykk på meg var 'Den glemte hagen' av Kate Morton. Har kjøpt de andre hennes også, og de står og roper på meg borti hylla...
Trekker tre lodd;)
Klem fra Størstepia

 
Klokken 29. juni 2011 kl. 20:46 , Anonymous Abelone sa ...

Hei, jeg tar tre lodd jeg :)
Jeg syns Erlend Loe er en fantastisk flink forfatter, og en helt strålende bok er Doppler.
Om en familiemann som finner ut at han ikke liker folk, og flytter ut i skogen der han blir venn med en elgkalv som han kaller Bongo etter sin far. Ikke at faren hette Bongo, men slike friheter må en kunne ta seg.
Fantastisk bra skrevet og fantastisk morsomt!

 
Klokken 29. juni 2011 kl. 20:48 , Anonymous Abelone sa ...

(abelone.eiklid@gmail.com)

 
Klokken 30. juni 2011 kl. 01:19 , Anonymous Anonym sa ...

Jeg deltar med 2 lodd :) Atonement av Ian McEwan er en nydelig bok og anbefales på det sterkeste!er og den eneste "fra bok til film" opplevelsen jeg har hatt som ikke skuffet :)Rannveig Kh, rankh@hotmail.no

 
Klokken 30. juni 2011 kl. 10:48 , Anonymous Anonym sa ...

Jag är gärna med i utlottningen av Linda Ohlssons bok, jag trodde att hon hade bara skrivit en bok tidigare och den boken var absolut en av de bästa jag läst. "Sjung alla mina sånger".

nettan.klar@gmail.com

Så lär jag nog lite norska också, vi i sverige säger ofta att det är glatt och fint språk.

 
Klokken 30. juni 2011 kl. 10:52 , Anonymous Anonym sa ...

Glömde skriva att jag tar gärna två lotter i förra inlägget för jag är följare.

nettan.klar@gmail.com

 
Klokken 30. juni 2011 kl. 13:26 , Anonymous Ann-Kristin sa ...

Ja den har eg så lyrt til å lese!! Mange gode leseropplevelser, men akkurat no kom eg kun på da eg las Ruffen da eg var mindre - eg vart så kjemperedd bildene, at når eg ser boka heime i dag blir eg litt uvel. Skumle greiene!! Mine barn får IKKJE lese den boka!

 

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du tok deg tid til å legge igjen en hilsen! Det setter jeg stor pris på.

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden