søndag 19. august 2012

Snart skolestart - slik legger du bokbind

Jeg avslørte på denne tiden i fjor at jeg liker veldig godt å legge bokbind på barnas skolebøker. Siden alle ikke deler den lidenskapen med meg har jeg laget en trinn for trinn -slik legger du bokbind. Min metode egner seg til bøker som ikke er heftet med stift.

Legg boka på papiret og klipp rundt. La det være minst 4-5 cm utenfor boka på hver side.

Klipp ett hakk på hver side av bokryggen.
Brett flappen inn slik at den kommer der hvor ryggen på boka er. På hver side skråbrettes papiret.

Brett inn i boka. Husk at det bare er omslaget som skal være inni bokbindet.


Gjør det samme på motsatt side.

Skråbrett i enden og brett inn i boka. Det er lurt om disse brettene ikke er stramme. gjerne 3-5 mm fra permen slik at boka kan leve inni bokbindet.


Legg boka sammen før andre sida brettes inn. Da blir bokbindet garantert ikke for stramt. Skråbrett og brett inn i boka.


Slik. Nå har du ei bok med bind på.

Tape bokbindet sammen. Det er viktig at bokbindet ikke tapes til boka. Både fordi bokbindet blir raskere ødelagt om det er tapet fast, fordi taperestene lager klissete innside til den neste som skal bruke boka, men også fordi mange lærebøker har kart og tabeller på innsida av permen og disse blir vanskelige å lese om bokbindet er tapet fast til boka.


Skriv navn på lærebok. Husk å skrive om det er A- eller B-bok, tekstbok eller språkbok etc. Da blir det lettere å finne rett bok.

Å merke ryggen gjør at det blir lettere å finne boka i hylla eller skapet.


Og jeg, jeg gleder meg til haugen med bøker som kommer fra morgendagens nybakte femteklassing, niendeklassing og førsteklassingen på vidergående. Bokbind, saks og tape ligger klart!



Etiketter: , ,

12 Kommentarer:

Klokken 19. august 2012 kl. 09:34 , Blogger Sologbolig sa ...

Flott forklaring og bra å bruke "gråpapir" for det bevarer bøkene lenger.Håper mange har nytte av denne forklaringen, for det er ikkje sjølvsagt at alle kan legge papir på bøkene lenger !!!
Ha ein fin søndag.

 
Klokken 19. august 2012 kl. 09:40 , Blogger Susanne/Changes sa ...

Faktisk så liker jeg også å ta på bokbind.... hihi..
Grei forklaring du har laget !
Ha en flott dag!

 
Klokken 19. august 2012 kl. 09:50 , Blogger Pia sa ...

Ha ha, her kommer bokbindinnleggene! Men faktisk bra med fin forklaring - er nok ikke alle som kan dette.
Sjøl er jeg dreven, og har bokbind liggende klar. I morra er den store dagen:)

 
Klokken 19. august 2012 kl. 10:14 , Blogger Strikkelise sa ...

Jeg gleder meg også alltid til å sette på bokbind. Ingen så langt som ber om å få gjøre det selv.

Hyggelig for mor at ungene nå syns det er kult med gråpapir igjen, som de tegner og setter klistremerker på. Det går i bølger.

 
Klokken 19. august 2012 kl. 13:18 , Blogger Kine sa ...

TAKK! Nå skal det bli fine bøker her i heimen. Linus starter i førsteklasse i morgen og vi er superspente! Jeg vil at han skal ha brunpapir, men han valgte et mer fargerikt ett - det får gå ;-)

 
Klokken 19. august 2012 kl. 13:42 , Blogger Hauge sa ...

Flinking! Eg lurer av og til på om eg vart lærar fordi eg syns det er kjekt å legge på bind;). *knis*

 
Klokken 19. august 2012 kl. 16:38 , Blogger gyldenkron sa ...

Hehe, liker å legge på bokbind. Når jeg tenker meg om, så liker jeg det ikke så lite jeg heller ;) I morgen er den store dagen her også, med en 2. klassing og en 10. klassing.

 
Klokken 19. august 2012 kl. 19:26 , Anonymous Anonym sa ...

Hihi eg liker ikkje å ta på bokbind,men skal jo innrømme at det er koselig når de kommer heim med nye bøker som skal ha bind på,skal prøve din måte neste gang,for det var så lurt og særlig det med å skrive på enden,det er jo den ein ser stikker ut av hylla:)
Fin kveld til deg!
Klem

 
Klokken 19. august 2012 kl. 21:04 , Blogger Tulip sa ...

Synes også det er en koselig jobb...om det ikke blir for maaange bøker! Som det gjerne blir!
:)

 
Klokken 19. august 2012 kl. 21:28 , Anonymous Anonym sa ...

Og sette tape på i hjørnene og endene på bokryggen. Ellers må elendigheten gjentas om noen uker. Det er et tips til de av oss som ikke synes det er stas og ta på bokbind

 
Klokken 19. august 2012 kl. 23:03 , Blogger Veronica (Villa Wegner) sa ...

Fantastisk! Jeg tror jeg må linke på it's learning og ukeplan. Hahaha!

 
Klokken 16. oktober 2012 kl. 21:18 , Blogger Kine sa ...

Enig med Veronica! Denne burde ligge ute på It's Learning.

Jeg var treig, men ikveld fikk jeg bind på boka til Linus :)

 

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du tok deg tid til å legge igjen en hilsen! Det setter jeg stor pris på.

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden